Saturday, December 18, 2010

luahan rasa~

sedihnya hati ni .
mulut manusia takkan pernah berhenti berkata kata kan ?
walaupun semua tu tak betul .
dan telinga manusia akan sentiasa menadah mendengar fitnah fitnah dunia .
orang akan mengiyakan segala walau kepastiannya masih tiada jelas dan nyata .
orang sangat pandai memberi nasihat walaupun nasihat tu telah diberi pada orang yang salah .

kenapa orang suka sebok mencampuri urusan orang lain ?
sedangkan diri kita masih banyak cacat celanya .
orang sering berkata 'jangan dengar sebelah pihak sahaja' .
namun , yang berkata sebegitu turut mengatakan sedemikian rupa .

dunia ini ibarat pentas lakonan .
di sinilah terciptanya ujian tuhan .
kesabaran manusia menghadapi dugaan dunia adalah nikmat di akhirat sana .
di depan orang lain katanya .
di belakang orang lain katanya .

aku turut mendengar pelbagai caci maki kutuk hina dari banyak banyak orang .
tapi aku hanya mampu senyum dan menelannya .
sampai ke satu tahap ,
apabila panas hati semakin membuak ,
aku hanya meluahkan perasaan pada seorang insan .
segala tangis , tawa , hanya dia yang tahu .

namun ,
manusia akan tetap dengan lakonannya .
manusia akan masih dengan kata kata dustanya .
manusia akan masih berpijak pada tipu helahnya .
dan satu hari aku pasti , manusia ini akan jatuh dalam lakonannyaa sendiri .

teruskanlah berlakon .
dan wahai pengikutmu ,
terus terusanlah mengikuti langkah tuanmu .
terus teruskanlah menadah telinga mendengar fitnah tuanmu .
terus teruskanlah menghitamkan hati kerana umpatan umpatanmu .
mungkin neraka akhirat tempat idamanmu .

aku manusia biasa .
tidak dianugerahkan kuasa luar biasa untuk meramal masa depan .
tidak dianugerahkan kuasa memutarkan masa .
tidak dianugerahkan kuasa memberhentikan waktu .
seandainya aku mampu ,
manusia sedemikian rupa tidak ingin ku kenali .
kenapa syaitan bertopengkan manusia ini wujud ?
ahh ,
mungkin ini dugaan ALLAH .
ini tanda aku masih disayang ALLAH .

aku tak minta satu dunia mempercayai kata kata ku .
aku tak harap satu dunia tunduk kepadaku .
aku tak ingin meraih simpati kepada mu .
apa yang aku mahu ,
biarkan aku dengan duniaku .
dan pergilah kau dengan duniamu .

jangan percaya kataku !
jangan kata aku baik !
jangan cakap aku mulia !

teruskanlah membenciku wahai manusia .
teruskanlah mengumpatku wahai anak anak Adam .
teruskanlah melempar fitnah kepadaku umat Muhammad .
aku ada ALLAH .
dan aku pasti DIA lebih tahu segalanya .

kadangkala aku terfikir ,
mengapa aku diuji sebegini ?
mengapa tuhan memberi kemenangan kepada syaitan bertopengkan manusia seperti itu ?
dan tiap kali itu juga ,
ALLAH berikan aku ketenangan .
dan aku kembali mampu tersenyum .

"ALLAH tidak akan memberi ujian kepada hambanya jika ujian itu tidak mampu ditanggung hambanya ."

itu janji Penciptaku .
maka aku pegang janji itu .
aku perlu bangga kerana ALLAH rasa aku kuat .
sebab itu aku diberi ujian ini .

aku memang bukan perempuan bertudung labuh .
aku memang bukan perempuan yang bersarung kaki .
aku memang bukan perempuan memakai purdah .
aku memang bukan perempuan yang bersuara rendah .
senang cerita ,
aku bukan perempuan baik yang diidamkan semua lelaki .

sekurang kurangnya aku sedar kesilapanku .
aku cuba perbaikinya sedikit sedikit , perlahan lahan .
perlu kah aku beritahu pada semua ?

adakah kau lupa ?
apa sebab aku pergi ?
adakah kau lupa ?
berapa peluang aku beri untuk kau berubah ?

aku sudah penat menunggu .
aku sudah letih bersabar .
tiba masa aku pergi .
agar aku tidak mengulang kesilapan sama berulang kali .
namun aku masih dicaci maki sebagai "PESALAH"
aku masih dikutuk hina sebagai "PENDUSTA"

ahhh ,
wahai semua umat Muhammad .
kamu semua tidak tahu cerita dari awal hingga akhir .
kamu semua hanya tahu pertengahan cerita .
dan kamu semua hanya dengar cerita dari manusia itu .
HANYA MENDENGAR DARI MANUSIA ITU !
dan kamu semua telah menjatuhkan hukum kepadaku .
terima kasih semua .

tidakkah kamu semua sedar ?
kamu semua turut bersubahat memfitnah insan lain ?
kamu semua turut bersubahat mencaci maki insan lain ?

aku diam ,
kau kata aku menyakiti dalam senyap .
aku berbunyi ,
kau kata aku menceritakan keburukanmu .

jadi apa seharusnya aku lakukan ?
lenyap dari muka bumi ini ?
ajal itu telah ditulis .
aku masih berpegang dengan janji asalku .
HIDUP MATIKU HANYA UNTUK ALLAH .
aku tidak akan menamatkan ajalku sendiri .
dengan alasan hidupku tiada ertinya lagi .
perjalanan hidupku masih jauh di hadapan .
terlalu banyak yang perlu aku lalui .
jadi , aku akan terus di sini .

maaf kerana mata kau sakit memandangku .
maaf kerana hati kau pedih memikirkanku .
maaf kerana telinga kau sakit mendengar namaku .
itu semua kehendak mereka .
kerana mereka puas melihat aku tersungkur jatuh .

maafkan aku andai aku menyakitimu .
jika kau rasa kau sakit ,
aku lebih sakit .
andai kau rasa kau terseksa ,
aku lebih terseksa .
andai kau rasa kau tertipu ,
aku lebih tertipu .

jangan kata aku tiada perasaan .
jangan kata aku tidak pandai menghargai .
jangan kata aku lupa segala kenangan .
aku ingat semua .
terima kasih .
tapi perlu kah aku ungkapkan satu persatu kepadamu ?
perlukah aku berlutut mengucap terima kasih kepadamu ?
cukuplah sekadar apa yang aku rasa ,
hanya aku simpan di dalam memori lama .
itulah aku .
yang berbeza dengan kamu .

aku ingin menghentikan kisah kita di sini .
apa yang kau rasa ,
aku turut rasa ,
jadi dugaan kita sama .
tempuhilah ia bersama sama .
berjuanglah sehingga ke penamatnya .
agar kau tidak tersungkur di tengah jalan .
kerana sekali aku melangkah ,
tiada ku toleh apa di belakang .

buat yang lain .
berhentilah dari memihak mana mana pihak .
jangan memihak aku .
jangan memihak dia .
mungkin perkara ini kamu semua belum rasa .
jadi isi ceritanya hanya kami yang tahu .
anda semua hanya tahu kulit cerita .
a tidak menceritakan apa apa .
jadi ,
berhentilah menjadi hakim dunia .
kamu semua juga masih banyak dugaan mendatang .
persiapkanlah dirimu menghadapi hidupmu .
jangan kamu campur urusan orang .
jangan kamu adili benda ilusi .
kerana kamu semua tidak tahu .
TIDAK BENAR BENAR TAHU .
usahlah kamu berpura pura bersahabat .
sedangkan kamu berniat memusuhi .
apa kamu dapat ?
merasa hebt melihat orang tersungkur jatuh ?
ingatlahhh .
jika kamu di atas sekarang ,
tak mustahil satu hari kamu di bawah .
jauhkan diri dari masalah orang .
kerana takut tempias dosa terkena diri .

aku bukan baik mana .
katalah apa juga yang kamu nak cakap .
hipokrit !
drama !
anak wayang !
perempuan murah !
cakaplah apa saja .

"jika hambaku datang kepadaku dengan ikhlas bersama dosa sebesar gunung , nescaya akan ku ampunkan semua dosanya"

itu juga janji ALLAH .
aku tahu apa aku buat .
tapi tak perlulah aku tunjuk kepada kalian .
cukuplah penciptaku tahu niat hambanya ini .

katakanlah apa sahaja tentang diriku .
aku terima seadanya .
katakanlah lagi .
sehingga kamu semua puas .
itu mulut kamu .
aku tiada hak menghalangnya dari terus berkata kata .
berkata katalah .
kerana sesungguhnya buku kiri anda sentiasa berat berisi catatan hitam .

renungkanlah dan fikirkan .
mungkin aku tidak mulia seperti kamu semua ,
tapi sekurang kurangnya aku tahu apa aku buat .
bukan seperti lalang ,
hanya mengikut arah angin meniup diri .

No comments:

Post a Comment